Det å kunne gi gode tilbakemeldinger er en viktig del av livet på så mange måter. Man har mange roller i hverdagen. Uansett om du er leder, kollega, kjæreste, forelder eller familiemedlem, er det helt essensielt å kunne gi både kritikk og skryt på en god måte.
Det enkleste er å gå gjennom livet uten å bry seg så mye om å gi tilbakemeldinger. Problemet er bare at det å ikke gi tilbakemeldinger er å fortelle den andre personen at du ikke bryr deg om det de gjør. Selv om det ikke er slik du mener det, så er det lett for at det er slik det blir oppfattet.
For å skape psykologisk trygghet i en gruppe, er det essensielt å utvikle evnen til å føre gode samtaler. Dette innebærer både å lytte og snakke på en hensiktsmessig måte. For å hjelpe deg å identifisere hva slags samtale du er en del av, kan det være nyttig å sette litt ord på det. Vi har i hovedsak tre former.
Debatt
Diskusjon
Dialog
Skal man få til å skape psykologisk trygghet i et team, er man helt avhengig av at medlemmene i teamet både har tillit til hverandre og til den som leder teamet. Man er altså avhengig av at medlemmene i teamet oppfører seg en måte som bygger tillit.
I boken “Teamwork: What Must Go Right/What Can Go Wrong” skriver Larson og LaFasto om de fem pillarene som gjør at andre får tillit til deg.
De fleste som jobber med teamarbeid har kjennskap til Patrick Lencionis bok, “The Five Dysfunctions of a Team”. Det er en god bok, og han er absolutt inne på de typiske tingene som hindrer team fra å jobbe virkelig effektivt sammen.
Vi har valgt å snu på det, og heller fokusere positivt. For bak hver dysfunksjon, finnes det en funksjon som må være på plass for at et team skal være virkelig effektivt.
Psykologisk trygghet har lenge blitt sett på som grunnmuren i alt godt teamarbeid. Begrepet er ikke nytt, og ble lansert av psykologen Carl Rogers allerede på 1950-tallet. I dag er det Harvard-professor Amy Edmondson som blir sett på som verdens fremste ekspert på området. Hun definerer psykologisk trygghet som:
“En kultur i et team der man kan si i fra om usikkerhet, feil eller mangler, uten frykt for
negative konsekvenser. Hvert enkelt teammedlem må føle seg akseptert og respektert for hvem de er som person og sin kompetanse.”
Det er få områder som endres like fort som teknologien. For oss som har valgt dette fagområdet som yrke, kan det være krevende å henge med i svingene. Det dukker hele tiden opp nye teknologier, nye rammeverk, nye metoder og nye programmeringsspråk.
De færreste av oss setter pris på at andre tviler på oss. At de ikke tror på det vi prøver å gjøre. At de sier vi tar feil. At vi er i ferd med å gjøre noe dumt. At de ikke tror vi har det som skal til for å lykkes. Du skal være rimelig trygg på deg selv for at andres tvil ikke skal gå inn på deg. Hvis du behandler det feil, kan andres tvil ødelegge selvtilliten din.
Mange kunder ønsker å beholde flinke konsulenter å lenge de kan. Dette gjør at enkelte konsulenter kan være hos en kunde i flere år. Etter disse årene har de full kontroll på både tekniske løsninger, organisasjonen og forretningen løsningene skal understøtte. De nyter også stor tillit etter å ha levert høy kvalitet over lang tid.
Men hva skjer når en konsulent bytter oppdrag og går fra full kontroll til null kontroll? Og fra full tillit til null tillit?
Fra blogen vår:

Vi er konsulent-formidleren som jobber som et tradisjonelt konsulentselskap. Vi tilbringer mye tid ute hos kundene våre. Vi byr på egen kunnskap og jobber for å hjelpe kundene å få mest ut av de folkene vi leier ut
Vi som står bak Hive Consulting har mange års erfaring fra noen av de beste senior konsulentselskapene i Norge. Vi har bakgrunn fra selskap som Webstep, Boitano, Miles og Sonat. Nå er vi i gang med å bygge fremtidens konsulentselskap.
Vi er et verdidrevet selskap, og hele strategien vår bygger på de verdiene vi i selskapet har. På denne måten bygger vi et selskap som reflekterer oss selv og det vi tror på.
Våre webinarer:
For å skape virkelig effektive team, er du 100% avhengig av at medlemmene i teamet har gode relasjoner med hverandre. Skal man kunne levere på de fem punktene i forrige blogpost, må alle medlemene i teamet i det minste være på et nivå hvor man har respekt for hverandre.
Relasjonskompetanse er et sett med ferdigheter som hjelper deg med å etablere, vedlikeholde og videreutvikle relasjoner mellom deg selv og andre. Og hvis du blir virkelig flink, vil du lære deg hvordan du også bygger relasjoner mellom andre!