Psykologisk trygghet i team - Del 5: Dialog og aktiv lytting

For å skape psykologisk trygghet i en gruppe, er det essensielt å utvikle evnen til å føre gode samtaler. Dette innebærer både å lytte og snakke på en hensiktsmessig måte. For å hjelpe deg å identifisere hva slags samtale du er en del av, kan det være nyttig å sette litt ord på det. Vi har i hovedsak tre former.

  • Debatt: 

    • Dette er ofte sett på TV, der politikere er i fri utfoldelse. Dessverre er det lite lytting og mye konfrontasjon. Det blir mer som en verbal boksekamp enn en konstruktiv samtale.

  • Diskusjon: 

    • Her prøver deltakerne å vinne og få rett. Fokuset ligger mer på å fremme egne argumenter enn å lytte til andre. Dette hindrer den gode samtalen.

  • Dialog: 

    • Dette er det høyeste nivået av samtale, der vi virkelig engasjerer oss og bygger videre på det den andre personen sier. Vi stiller spørsmål for å vise interesse og søker å forstå den andre personens perspektiv.

Hvordan vi lytter er også avgjørende for hvordan vi samtaler med andre. Her kan det være nyttig å klassifisere lyttingen i to kategorier:

  • Korreksjonslytting: 

    • Vi lytter etter feil og mangler i det andre sier, og er mer opptatt av å kritisere enn å forstå. Dette skaper ikke engasjement eller gode dialoger.

  • Intensjonslytting:

    •  Her forsøker vi å forstå det den andre personen formidler. Vi lytter etter mening og visdom, og stiller spørsmål for å utvide forståelsen.

For å lykkes med en god samtale kreves det aktiv deltakelse. Vis at du lytter, still spørsmål som fremmer samtalen og vis engasjement. Avbrytelser er som gift for en god samtale. Gi den andre personen tid til å snakke ferdig før du selv tar ordet. Unngå å være sarkastisk, da dette kan ødelegge kvaliteten i samtalen.

I en god samtale flyter dialogen naturlig, og alle deltakere føler at de får bidra. Alle opplever at de sitter igjen med noe verdifullt og lærer noe nytt. Selv om det kan høres ambisiøst ut å få alle til å delta, oppfordrer vi deg til å prøve. Prøv å aktivt engasjere de som er mest stille. Ved å være mer bevisst på disse aspektene, kan du garantert oppleve mer givende samtaler enn du har i dag.

Forrige
Forrige

Psykologisk trygghet i team - Del 6: En god tilbakemeldingskultur

Neste
Neste

Psykologisk trygghet i team - Del 4: Slik bygger du gode relasjoner og trygghet i teamet