Psykologisk trygghet i team - Del 3: Hva skaper tillit?
Skal man få til å skape psykologisk trygghet i et team, er man helt avhengig av at medlemmene i teamet både har tillit til hverandre og til den som leder teamet. Man er altså avhengig av at medlemmene i teamet oppfører seg en måte som bygger tillit.
I boken “Teamwork: What Must Go Right/What Can Go Wrong” skriver Larson og LaFasto om de fem pillarene som gjør at andre får tillit til deg:
Integritet
Integritet handler om å konsekvent oppføre seg ærlig og i tråd med både egne verdier og gruppens verdier.
Kompetanse
Kompetanse handler om både å ha forretningsmessig kunnskap og/eller teknisk ekspertise og om å ha gode mellom-menneskelige egenskaper
Det handler også om å ha evnen til å videreformidler egen kompetanse på en pedagogisk måte, slik at man tilgjengeliggjør denne kompetansen for de andre medlemmene i teamet.
Konsistens
Dette handler først og fremst om å være konsistent og forutsigbar i sin oppførsel. At man møter de fleste situasjoner med et relativt godt humør og reagerer rasjonelt og behersket.
Det handler også om å regelmessig viser at man er troverdig, og at man har god dømmekraft.
Lojalitet
Dette handler om å vise at man setter teamet foran seg selv, og at man stiller seg bak teamets beslutninger, selv om man ikke er enig.
Det handler om å representere teamet på en positiv måte utad, om det er internt i bedriften eller overfor kunder og andre utenforstående.
Det handler også om å beskytte medlemmer i teamet når de har feilet eller å stille opp hvis de opplever noe som er vondt.
Åpenhet
Dette handler om å vise en genuin vilje til å dele informasjon og egen kunnskap.
Det handler også om å dele egne forslag og ideer og om å tørre å gå foran med et godt eksempel ved å uttrykke tvil og ved å si ifra hvis det er noe man ikke forstår.
Skal man klare å bygge psykologisk trygghet, bør alle medlemmene ha et bevisst forhold til hvordan de selv kan oppføre seg for å være med på å bygge tillit innad i teamet.