Når en konsulent ikke trives

Det skjer av og til at konsulenter vi har ute hos kunder kommer til oss, og forteller at de ikke trives i oppdraget. De fleste lurer samtidig på om vi kan finne noe annet til dem. Å finne dem en ny kunde er den enkle løsningen. Men er det den beste?

Når en konsulent kommer til oss på denne måten, forsøker vi alltid å gjøre noe med situasjonen før vi går til det drastiske skrittet å ta konsulenten ut av oppdraget. Og i de fleste tilfellene er det mulig å gjøre justeringer som gjør arbeidsdagene mer motiverende for konsulenten.

Noen ganger handler det om tunge prosesser som tapper motivasjonen. Andre ganger er det sammensetningen i prosjektet som ikke fungerer, eller kanskje oppgavene føles for enkle eller lite utfordrende. Noen konsulenter savner teknologiene de brenner for, eller ønsker en annen rolle enn den de har fått. Det hender også at det oppstår personlige konflikter, eller at logistikken i hverdagen – som en kronglete reisevei – gjør oppdraget lite bærekraftig.

I slike tilfeller forsøker vi alltid å finne løsninger i dialog med kunden. Er det rom for mer meningsfylte oppgaver? Kan konsulenten prøves i en annen rolle eller teknologi? Kan prosjektteamet justeres? Kan hjemmekontor noen dager i uken gjøre en forskjell?

Ofte viser det seg at kunden er villig til å gjøre justeringer – spesielt når konsulenten har bygget opp tillit og gjort en god jobb. Da handler det om å ha mot til å ta praten, og evne til å foreslå konkrete, konstruktive endringer.

Vår erfaring er at dersom kunden virkelig ønsker å beholde en konsulent, er de ofte villige til å strekke seg langt for å få det til. Hvis konsulenten har vært hos kunden en stund, og bygget seg opp mye tillit, er kundene villige til å både lytte til forbedringsforslag og implementere dem.

Det er vår jobb som konsulentselskap å bygge opp god tillit hos kundene våre, slik at relasjonen tåler at vi tar opp vanskelige ting. Slik at de faktisk lytter til oss. Noen synes kanskje det er skummelt å ta opp med en kunde at konsulenten ikke trives. Vår erfaring er at det tørre å ta opp slike ting, er med på å bygge en enda sterkere relasjon med kunden.

For som stål, kan relasjoner herdes gjennom høy temperatur.

Neste
Neste

Psykologisk trygghet i team - Del 6: En god tilbakemeldingskultur